Website laten maken als starter? Dit wordt er van JOU verwacht!

Voor iedere startende ondernemer is het niet de vraag óf, maar wannéér er een website moet komen. Voor veel starters is het echter op voorhand niet helder hoe dat traject verloopt. Er wordt nog vaak gedacht dat de webbouwer alles regelt en een seintje geeft als de boel online staat. Maar de realiteit is dat er in het traject juist een belangrijke rol voor de startende ondernemer zelf is weggelegd. In dit artikel geven we een overzicht van de voorbereidingen die jij als starter kunt treffen om goed beslagen ten website-ijs te komen. Met als resultaat: een verhelderende kijk op je eigen bedrijf en een grotere kans op een soepel website-traject.

1. Het kiezen van een bedrijfs- en domeinnaam

Het bepalen van een bedrijfsnaam is voor veel startende ondernemers een hersenkrakende aangelegenheid. Naast het creatieve aspect hiervan – het zoeken naar een vlotte, passende, onderscheidende naam – is misschien wel het grootste euvel tegenwoordig dat héél véél namen al in gebruik zijn. Het is dus zaak om te controleren of die perfecte bedrijfsnaam, die je na dagen brainstormen eindelijk hebt gevonden, niet al lang bestaat en – belangrijker nog – al een stevige reputatie heeft opgebouwd in de zoekresultaten van Google.

Bedrijfsnamen
Maak een lijst met potentiële bedrijfsnamen en noteer voor iedere bedrijfsnaam een aantal bijpassende domeinnamen. Op de website van de Kamer van Koophandel staat een handig stappenplan voor het kiezen van de juiste domeinnaam. Wanneer er al een (soort)gelijke bedrijfsnaam bestaat, zoek dan uit of dat bedrijf zich op dezelfde regio en/of branche richt. Wanneer dit het geval is, kun je die bedrijfsnaam al wegstrepen. Wanneer dat niet het geval is en je twijfelt, vraag dan de KvK om advies.

Domeinnamen
Vervolgens is het zaak om van alle overgebleven bedrijfsnamen te controleren of de bijbehorende domeinnamen nog vrij zijn. Daarvoor kun je terecht op de website van SIDN. Voor een bedrijf dat zich richt op de Nederlandse markt is een .nl-domein het meest waardevol. Wanneer de .nl-variant al is geregistreerd, kun je deze domeinnaam beter links laten liggen dan de .net- of de .nu-variant vast te leggen.

Kiezen maar
Bovenstaande werkwijze leidt tot een lijst van bruikbare bedrijfsnamen met beschikbare domeinnamen. Geef deze lijst uiteindelijk door aan de webbouwer. Hij of zij kan advies geven over het kiezen van de juiste domeinnaam met het oog op zoekmachine optimalisatie. Op basis van je eigen voorkeuren en dit advies kun je vervolgens een weloverwogen keuze maken. Leg ten slotte de bedrijfsnaam vast bij de KvK en de domeinnaam bij een willekeurige hostingprovider of bij je webbouwer.

Kortom:

  • Maak een lijst van potentiële bedrijfsnamen, aangevuld met bijpassende domeinnamen;
  • Check de bedrijfsnamen bij de KvK;
  • Check de domeinnamen op TransIP;
  • Streep alle bedrijfs- en domeinnamen weg die al in gebruik zijn;
  • Leg de overgebleven lijst voor aan je webbouwer;
  • Kies je bedrijfs- en domeinnaam;
  • Leg je bedrijfs- en domeinnaam vast.

2. Het structureren en gereedmaken van de informatie

Als toekomstige of kersverse eigenaar van je eigen bedrijf ben jij degene die precies weet wat het bedrijf doet en waar het voor staat. Jij bent de inhoudsdeskundige; de webbouwer heeft slechts een begeleidende rol. Zorg er dus voor dat je de webbouwer een duidelijk overzicht biedt van welke informatie er op de website moet komen.

Het hoofdmenu
Bepaal voor jezelf eerst het hoofdmenu van je website. Welke pagina’s moeten voor de gebruiker direct zichtbaar zijn? Houd hiervoor een richtlijn van minimaal vier tot maximaal negen pagina’s aan. Probeer de kopjes zo te kiezen dat alle informatie onder die kopjes ingedeeld kan worden, eventueel in subpagina’s. Vind je dit lastig? Dat is het ook! In feite ben je je bedrijf tot in de kern aan het ontleden. Maar als het je lukt om dit zelf te doen, dan heb je ideale input voor de webbouwer gecreëerd. Wellicht heeft hij of zij nog tips om verbeteringen door te voeren, maar de basis staat.

Teksten
Wanneer de structuur duidelijk is en je weet uit welke pagina’s de website gaat bestaan, is het “alleen nog maar” een kwestie van het “invullen” van de teksten. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het allesbehalve, zeker wanneer je geen geboren tekstschrijver bent. Toch loont het ook hier de moeite om de teksten zo goed en compleet mogelijk op papier te zetten. De meeste webbureau’s schrijven zelf geen teksten, maar zijn wel in staat de door jou aangeleverde teksten te redigeren, te controleren op taal- en spelfouten en geschikt te maken voor web. En mocht je budget over hebben om een gespecialiseerd tekstbureau in te schakelen, dan is het ook in dat geval waardevol als je een ruwe versie van de teksten kunt aanleveren.

NB. Kopieer NOOIT teksten van andere websites als je Google te vriend wilt houden. Unieke teksten zijn tegenwoordig één van de belangrijkste troeven in het optimaliseren van je site voor vindbaarheid in de zoekmachines.

Kortom:

  • Bepaal de hoofdnavigatie van je website;
  • Zorg ervoor dat alle informatie binnen die kopjes geplaatst kan worden, eventueel d.m.v. subpagina’s;
  • Leg de indeling voor aan je webbouwer en vraag om een kritische blik;
  • Zorg dat er al zoveel mogelijk (ruw) tekstmateriaal beschikbaar is;
  • Leg het tekstmateriaal als input voor aan je webbouwer of een gespecialiseerd tekstbureau;
  • Kopieer NOOIT teksten van andere websites.

3. Het opstellen van een duidelijk briefing voor een logo

Het laten ontwerpen van een logo valt normaal gesproken niet binnen de kosten voor een website. Sommige webbouwers bieden het als een extra dienst aan en anders kun je ervoor terecht bij een grafisch ontwerpbureau. Hoe dan ook; zorg dat je de ontwerper van het logo een duidelijke briefing geeft. Hoe vager de omschrijving of hoe meer vrijheid je de ontwerper geeft, des te groter de kans dat de concepten niet aansluiten bij je verwachtingen.

Briefing
De briefing hoeft niet veel meer te zijn dan een aantal voorbeelden van logo’s die je wel of juist niet aanspreken. Zo krijgt de ontwerper een beeld van jouw smaak en stijl. Probeer ook zo concreet mogelijk te zijn over kleurgebruik. Vind je paars een verschrikkelijke kleur? Geef dat dan van te voren aan, want reken maar dat je anders een paars logo voorgeschoteld krijgt. En dan is het lastig om het logo ergens anders op te beoordelen dan op de kleur…

Jan en Alleman
Ben terughoudend met het voorleggen van de concepten aan Jan en Alleman. Alleen aan Jan is vaak al genoeg. Een logo-ontwerp is in grote mate onderhevig aan subjectiviteit, dus werkt het vaak alleen maar verwarrend om heel veel meningen mee te wegen bij je beslissing. Het is vooral jouw beslissing; het logo moet aansluiten bij jouw gevoel en beleving, dat is het belangrijkst.

Kortom:

  • Geef de ontwerper een duidelijke briefing;
  • Geef voorbeelden van logo’s die je wel of juist niet aanspreken;
  • Ben zo concreet mogelijk over kleurgebruik;
  • Ben terughoudend met het voorleggen van de concepten aan anderen.

4. Huisstijl

Op een website komt de huisstijl tot uiting in de vorm van kleurgebruik, typografie (lettertypes), vormen, eventuele patronen en grafische elementen. Voor de huisstijl geldt in grote mate hetzelfde als voor het logo; hoe gerichter de briefing, hoe kleiner de kans dat de ontwerper van de website de plank misslaat. Ook hier is simpelweg het doorsturen van een aantal websites die je wel of niet aanspreken al waardevol, zeker wanneer je er een korte toelichting bij geeft.

Geef in ieder geval aan de webbouwer door welke stijl en kleuren je aanspreken. Rechte hoeken, of juist afgerond? Strak of speels? Veel kleuren, of juist weinig? Rood, groen, blauw, grijs? Hoe concreter je omschrijving, des te groter de kans dat het grafisch ontwerp van je website naar tevredenheid is.

Lettertype(s)
Het lettertype is een belangrijk onderdeel van de huisstijl. Je kunt de keuze voor een lettertype overlaten aan de webdesigner, maar als je er zeker van wilt zijn dat het aansluit bij jouw stijl kan het goed werken om een aantal suggesties voor te leggen. Houd er rekening mee dat niet alle lettertypes geschikt zijn voor web. Op Google Fonts  vind je een mooi overzicht van beschikbare webfonts.

Tip: voor kopjes is een wat meer uitgesproken lettertype te overwegen, maar selecteer het lettertype voor de tekst vooral op leesbaarheid.

Kortom:

  • Geef de ontwerper een duidelijke briefing;
  • Maak een lijst(je) van websites die je aanspreken inclusief een korte toelichting;
  • Doe een aantal suggesties voor een lettertype, zowel voor kopjes als voor de teksten;
  • Kijk op Google Fonts voor een overzicht van beschikbare webfonts.

5. Fotografie

Fotografie is vaak een ondergeschoven kindje. Dat is volledig onterecht. Samen met je teksten bepaalt het beeldmateriaal op je website voor een groot deel hoe authentiek, betrouwbaar en aansprekend je website overkomt op de bezoekers.

Er zijn verschillende manieren om aan foto’s voor op je website te komen. We bespreken ze van de slechtste tot de beste optie.

Optie 1: foto’s van Google afbeeldingen gebruiken
Geen optie. Ten eerste is de kans groot dat die foto’s al op 1001 andere websites gebruikt worden. En als dat niet zo is, dan is daar vaak een goede reden voor, zoals auteursrechtelijke bescherming. Gewoon niet doen dus.

Optie 2: foto’s aanschaffen op een stock-fotografie website
Het is een optie… Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een stockfoto herken je uit duizenden. Ze zijn té gelikt, té gecomposeerd, té… nep. Bovendien kosten die foto’s je al snel € 30,- per stuk. Je kunt ‘m dan wel rechtenvrij gebruiken, maar het is maar de vraag of dit de uitstraling van je website (en dus van je bedrijf!) ten goede komt.

Optie 3: zelf foto’s maken
Dat klinkt al een stuk beter, mits de foto’s aan een aantal voorwaarden voldoen. Helderheid en contrast moeten in orde zijn en de foto’s moeten scherp zijn, liefst met een mooi scherptediepte effect. De meeste camera’s en mobiele telefoons van tegenwoordig zijn uitstekend toegerust om dergelijke foto’s te maken. Dit is de goedkoopste en minst tijdrovende optie, maar het maken van écht goede foto’s – die ook qua compositie aantrekkelijk zijn – blijkt vaak toch een vak apart.

Optie 4: foto’s laten maken door een professionele fotograaf
Qua eindresultaat is dit waarschijnlijk de beste optie; professionele, unieke foto’s van jouw bedrijf, gemaakt door een vakman met oog voor compositie en lichtinval. Maar het hangt natuurlijk van je budget af of dit voor jou een haalbare optie is. Zo nee, dan is optie 5 een mooi alternatief.

Optie 5: laat een bevriende (hobby)fotograaf de foto’s maken
Goede foto’s hoeven niet meteen geld te kosten! Iedereen heeft wel een familielid, vriend(in) of kennis die hobbymatig of semi-professioneel met fotografie bezig is. Foto’s maken voor jouw website is voor hem of haar een mooi project om ervaring op te doen of in het portfolio op te nemen. Voor jou is het een goedkope manier om aan kwalitatief goede foto’s te komen. Win-win!

Kortom:

  • Besteed aandacht aan de fotografie op de website;
  • Gebruik nooit foto’s van Google afbeeldingen;
  • Koop alleen stockfoto’s als het écht niet anders kan;
  • Let goed op helderheid, contrast en scherptediepte als je zelf foto’s maakt;
  • Zoek een professionele fotograaf wanneer je budget dit toelaat;
  • Pols een familielid, vriend(in) of kennis en creëer een win-win-situatie.

Ga voor een InstapWebsite

Aan de hand van bovenstaand stappenplan kun je goed voorbereid op zoek naar een website bouwer en weet je wat je ongeveer te wachten staat. Wil jij een complete en betaalbare website laten maken? Bekijk dan eens de mogelijkheden van een InstapWebsite:

  • Zeer snel op te zetten;
  • Betaalbaar;
  • Geoptimaliseerd voor tablets en smartphones (responsive);
  • Geheel in je eigen (huis)stijl te gieten door professionele ontwerpers;
  • Eenvoudig te beheren via WordPress;
  • Ontwikkeld om te presteren in zoekmachines;
  • Gebouwd volgens webstandaarden en dus klaar voor de toekomst.